شرکت رولزرویس یکی از برترین سازندگان موتورهای هوایی و صنعتی در دنیا است.در آخرین اظهارات مقامات ارشد این شرکت در نمایشگاه « فارنبرو 2010 » عنوان شد که تنها نسل جدیدی از موتورهای فوق بهینه ، جواب گوی نیاز شرکت های هوایی برای کاهش مصرف سوخت و هزینه های عملیاتی خواهند بود.بر طبق این نظرها موضوع تغییر موتور برای هواپیماهای موجود مانند ایرباس A-320 یا بوئینگ 737 چندان جذاب و قابل توجه نیست و آنها سعی دارند تا کلیه فعالیت های خود در بخش غیر نظامی را روی طراحی جدیدی از موتورهای توربینی متمرکز کنند.

دو طرح معین یکی با بهرگیری از دو محور پیشرفته و دیگری با سه محور قرار است نیاز هواپیماهای جدید در دهه های پیش را برآورده کند.همچنین با ارائه طرح های مفهومی موتور با چرخنده ی بیرونی یا همان Open rotor عصر جدیدی در صنعت موتورهای توربینی در حال شکل گیری است.از جایی که مدیران رولزرویس صرفا تغییر موتورها برای هواپیماهای موجود یا تازه وارد را گزینه ی مناسبی جهت اهداف کاهش هزینه و مصرف سوخت و همچنین دست یابی به اهداف زیست محیطی نمی بینند و از طرف دیگر اعتقاد آنها بر این است که در پایان دهه ی حاضر و دهه های آینده نسل جدید از هواپیماهای فوق پیشرفته با بازدهی و کارآیی بالا در کلاس های مختلف به بازار عرضه خواهد شد،دست به طراحی دو موتور با طراحی جدید زده اند یکی به نام Advance 2 شامل طیفی از موتورها با دو محور که سال عرضه ی آن به بازار بین 2016 تا 2017 میلادی است و دیگری به نام Advance 3 که اندکی بعد به دنبال آن خواهد آمد.

موتور Advance 2

این موتور برای هواپیماهای جت تجاری اندازه ی متوسط ، جت ها منطقه ای و هواپیماهای باریک پیکر در کلاس 150 نفره در نظر گرفته شده است.این موتورها در آلمان که مرکز تولید موتورهای دو محور بوده ، طراحی و ساخته خواهند شد.انتظار می رود با بهره گیری از تجربیات برنامه economy engine) ،Environment  ،  Efficiency )E3E که نزدیک به دو سال از اجرایی شدن آن می گذرد 15 تا 20 درصد بهبود در بهینه سوزاندن سوخت حاصل شود.گستره رانش این موتور بین 16 تا 25 هزار پاوند است.در مقایسه با موتورهای جت موجود به عنوان مثال V2500 محصول IAE انتظار می رود کاهش 15 تا 20 درصدی در مصرف سوخت و تولید دی اکسید کربن و کاهش 50 درصدی در تشعشات و دیگر آلاینده ها را در پی داشته باشد.همچنین تا 12 دسی بل کاهش در آلودگی صوتی نیز انتظار می رود.از نگاه اقتصادی کاهش 15 درصدی در مصرف سوخت به معنای صرفه جویی 15 میلیون گالن سوخت در صنعت حمل و نقل هوایی به ارزش 22 میلیارد دلار خواهد بود که با کل زیان شرکت های هوایی در سال 2009 میلادی برابری می کند.همزمان کاهش 50 درصدی در تولید دی اکسید کربن معادل 60 میلیون تن یا مانند خارج کردن کلیه ی ماشین ها از جاده های سراسر بریتانیا است!.

موتور Advance 3

این موتور از خانواده ی موفق موتورهای ترنت مشتق شده که قابلیت به کارگیری در هواپیماهای کوچک را نیز دارد.این خانواده از موتورها دارای نیروی رانشی بین 30 تا 150 هزار پاوند خواهند بود که سال ورود به خدمت آن بین سالهای 2017 تا 2018 در نظر گرفته شده و در مرکز رولزرویس در شهر دربی انگلستان طراحی و تولید خواهد شد.

در مقایسه با موتور Trent 800 این موتور نیز مانند موتور Advance 2 همان اعداد و ارقام را در مصرف سوخت ، تولید دی اکسید کربن و تشعشعات حرارتی و آلودگی صوتی به نمایش خواهد گذاشت.بر طبق اظهارات رولزرویس این موتور برای هواپیماهای باریک پیکر در کلاس 150 تا 250 نفره و برای هواپیماهای پهن پیکر با ظرفیت 250 تا 600 نفر مناسب خواهد بود.

موتور با چرخنده بیرونی

توسعه طرح مفهومی و فوق مدرن موتور با چرخنده بیرونی (Open Rotor  ) نیز به صورت مستمر پیگیری می شود.این طرح یک برنامه ی طولانی مدت است زیرا شرکت های طراح و سازنده باید طرح های مفهومی جدیدی را برای بهره گیری کامل از این تکنولوژی ارائه دهند.رانش این موتورها بین 20 تا 35 هزار پاوند خواهد بود که به گمان رولزرویس این موتورها برای سالهای 2022 تا 2025 وارد سرویس دهی خواهند شد.مقامات رولزرویس اعتقاد دارند که تها این موتور بازیگر اصلی در دهه های آینده صنعت حمل و نقل هوایی خواهد بود ، که در حال حاضر سومین سری از آزمایش های تونل باد را پشت سر می گذارد و اثبات کرده که آلودگی صوتی آن از کلیه موتورهای توربوفن موجود مانند CFM 56 و یا V 2500  کمتر است.اگرچه آلودگی صوتی این موتور در مقایسه با موتورهای توربوفن نسل آینده که در همان سالها پا به عرصه وجود خواهند گذاشت برابری نمی کند ، با این وجود این تکنولوژی یکی از گام های چشمگیر در سالهای آینده صنعت موتورهای توربینی به شمار می رود.آنچه از تحولات دهه های اخیر در صنعت هوایی بر می آید این است که آینده صنعت حمل و نقل هوایی براساس اصولی شکل خواهد گرفت.کلیه هواپیماهای امروزی با در نظر داشتن قیمت نفت که ناپایدار است و هیچگاه به عقب باز نمی گردد طراحی شده اند،همچنین در آن زمان ها صحبتی از نگرانی های زیست محیطی نیز در میان نبود.موتورهای نسل آینده موتورها توربینی تنها براساس نیاز بازار طراحی خواهند شد و آنچه امروزه این بازار به دنبال آن است بهینه سازی مصرف سوخت ، کاهش خطرات زیست محیطی ، پرواز و بازدهی بالای عملیاتی است.آینده این صنعت در دست محصولاتی با یکپارچگی بالا و فوق بهینه خواهد بود.به بیان دیگر آینده از آن برترین تکنولوژی هایی است که در کلیه سیستم های هواپیما به کار خواهند رفت.

www.captabas.blogfa.com

کپی از مطلب ممنوع میباشد.

www.captabas.blogfa.com